søndag 13. desember 2009

I handlekurven til jul


...og ikke nødvendigvis bare til jul. Her er noen deilige produkter som må i hus til jul i år og som gjerne nytes resten av året også.

Først og fremst blir det ikke jul uten deilige, ferske iranske daddler. I rikt monn! Jeg har aldri hatt dette problemet i Norge, men i Nederland blir daddlene ofte oppbevart under feil temperatur og enten fermenteres, dersom de har det for varmt, eller sukkeret krystalliseres og de blir fulle av ekle sukkerklumper, dersom de har det for kaldt. Man bør alltid åpne pakningen, lukte og sjekke at dadlene er tørre og fine.

Da jeg bodde i Gent, pleide jeg å kjøpe grønnsakspatéen fra Abinda stykkevis. Den var alltid dagfersk. I Brugge har jeg are funnet den på glass, som er hendig, ettersom du kan sette dem i ovnen om du ønsker patéen varm. Økologisk og veldig god både som varmrett med f. eks. ovsbakte poteter og en frisk endivensalat til og på brød.

Chivers and Sons har en veldig god ingefærgelé. Den er utmerket på brød og knekkebrød og jeg gleder meg til å smake den på hjemmelaget vørtekake. Se etter Chivers Ginger Preserve i butikken.

Jeg er ikke enig med informasjonen på Redwoods sider om at deres organic vegetarian rashers smaker 'sizzling bacon', men gode er de. For de av oss som ikke alltid har vært veggiser, kan den sammenlignes med en salt skinke. Godt både på brød og som kald middag med f. eks. en tysk potetsalat, eller ovnsbakte poteter og grønnsaker og en rødvinssaus.

Hadde jeg hatt sjansen til å stikke innom Gent før jul, skulle jeg garantert hamstret den nydelige sennepen som lages frisk hver dag i Tierenteyns sennepsbutikk på Groentemarkt (mer info her).

Til slut har jeg kjøpt et digert stykke daddelpaté fra Tunisia, som jeg ikke er riktig sikker på hva jeg skal gjøre med ennå. Den vil nok dukke opp i kaker, brød og desserter fremover.

Ingen kommentarer: