tirsdag 20. juli 2010

Kürbiskernöl - en sjelden lekkerbisken


For en måneds tid siden hadde jeg et forskningsopphold i Leipzig - og der selger de østerrisk kürbiskernöl (gresskarkjerneolje)! De har begynt å selge det i Norge, men det er ikke å få tak i her i Nederland (ihvertfall ikke der vi bor). Jeg kjøpte så mange flasker jeg kunne pakke ned mellom bøker og pc i ryggsekken (4), og etter at jeg kom hjem har sommeren vært en fest (trots været). Den fra Pelzmann var veldig, veldig god - tyktflytende og mørke-mørkegrønn. Den andre er en økologisk gresskarkjerneolje fra Østerrike, pakket i Tyskland - men den var mye mindre konsentrert og en liten skuffelse smaks- og konsistensmessig etter den fra Pelzmann, synes jeg. Gresskarkjerneolje skal oppbevares kaldt og brukes i salatdressinger, sauser og masse annet. Den er også kjempegod på brød. Vi har planer om å prøve en gresskarkjernepesto vi har en oppskrift på etterhvert, og om det blir en suksess (og det skal man ikke se bort fra), kommer den her.

Ingen kommentarer: