tirsdag 20. juli 2010

Gode og dårlige adresser i Leipzig, Tyskland

(Kiwi- og banansorbet)

Hos Eiscafé Venezia i kjøpesenteret Karstadt, finnes det en oversikt over alle iskremer uten melk på veggen. Jeg smakte på banan, kiwi og sitron. Isen var silkemyk og kremete, og kiwiisen var veldig god på smak, sitronisen var slik sitronsorbéer pleier å være og bananisen smakte litt kunstig.


(Fristende krydderkrukker)

Med mye annet på programmet var vi så uheldige å ankomme den lille krydderbutikken bare minutter etter at den stengte for dagen.


(Nøyaktig trekketid hos Gourmétage)

Hos Gourmétage ble teen vår servert med et lite timeglass som skulle hjelpe oss slik at vi lot den trekke akkurat lenge nok. Og teen smakte godt. Annet har jeg ikke prøvd hos Gourmétage, som er en kombinert delikatessebutikk, vinhandel, café og bar.


(Soyabiff hos Zest)

Zest var absolutt Leipzigoppholdets høydepunkt. Jeg bestilte en sojabiff med calvados-, grønn pepper- og eplesaus, bakte poteter og haricots verts til hovedrett og en varm sjokoladekake med sjokolademousse til dessert. Alt var veldig godt og veltilberedt. Kaken var en anelse søt for min smak (men det er nesten alle kaker). En av de jeg spiste sammen med bestile en sitronkake fylt med sojais med rosmarin, og den var aldeles nydelig.


(Varm sjokoladekake hos Zest)

Shady serverer en fusion av middelhavs- og midtøsteninspirerte retter. Maten er god og det er endel vegetarisk og noe vegansk å velge blandt.

Indiske restauranter florerer i Leipzig. Du finner så og si en på hvert gatehjørne. Jeg besøkte to, og ingen av dem imponerte.

Ingen kommentarer: