mandag 30. august 2010

Tyske skiver med frukt og sjokolade

Tyske skiver er en av de julekakene som kan lages av den gud-vet-hvor-mange-julekaker-fra-en-deig-deigen. Den består av - dette er en ganske stor posjon, altså - 375 gr. margarin, 250 gr. melis, et halvt kilo siktet hvetemel, litt bourboun vanilje (ev. 1 ts. vaniljesukker), 1/2 ts. bakepulver og ev. en halv skje eggeerstanting (men det er ikke strengt tatt nødvendig). I tillegg tilsatte jeg ti-tolv ferske iranske dadler hakket i småbiter, en neve gule rosiner og et knippe Festin d'Or fra Mariage Fréres (ta en te du liker, det var den jeg hadde som jeg synes passet der og da). Bland alt godt sammen. Det kan lønne seg å tilsette melet litt og litt, og stoppe når deigen er akkurat passe - den skal være god å jobbe med, ikke klebrig og ikke slå sprekker. Lag pølser som du skjærer i akkurat så tynne skiver som du føler for og steker i 5-10 min. ved 175 grader c. Jeg dyppet dem i smeltet mørk sjokolade etterpå, men det er selvsagt ikke nødvendig. Om du velger å dyppe dem i smeltet sjokolade, smelt sjokoladen forsiktig i en liten kjele og la den kjølne litt ned før du dypper kakene. Legg kakene utover et stort brett dekket av bakepapir slik at sjokoladen kan stivne.


(Ferdige, dyppet i sjokolade, pyntet med tørkede rosekronblader og avkjølt)

Ingen kommentarer: