tirsdag 26. mai 2009

Tomt kjøleskap og pasta med hvite bønner

Selvsagt vil vi aller helst spise friske grønnsaker hver dag men noen ganger er man uheldig med innkjøpsplanleggingen, man har vært på tur, man har rett og slett hatt for lite tid - hva nå enn grunnen måtte være er kjøleskapet tomt. Da er det kjekt å ha noen raske løsninger som kan lages utelukkende av tørre ingredienser som du har liggende til enhver tid. Tørre linser, bønner, krydder, urter, pasta, ris, cous-cous, borghoul og buljongterninger blir basisen for oppskriftene under labelen "turmat" og "tom fryser". De vil også egne seg godt til camping og hytteturer. Du vil nok trenge en og annen løk og kanskje et hvitløksfedd eller to.

Ettersom det har seg slik at jeg syk, hjemme og ikke i form til å handle og at kjøleskapet etter helgen er tomt, kan vi like godt starte med dagens rett.

Pasta med hvite bønner
Nok en oppskrift fra Sophia, men i en noe modifisert utgave denne gang. Originaloppskriften er med svinekjøtt, som selvsagt er utelatt. Til gjengjeld har jeg byttet ut vann med buljong, for å få mer smak. Selv blir jeg nødt til å droppe sellerien, men det har jeg gjort før, så det vet jeg går fint. Et dryss med fersk persille over den ferdige retten kan jeg heldigvis få til (og det anbefales). Har du ikke fersk basilikum, kan den erstattes med tørket.

Tørkede hvite bønner bør ligge i kaldt vann i et døgn. Alternativt kan du bruke nesten kokende vann og la de ligge et par timer (om du er utålmodig som meg eller ikke planla middagen dagen i forveien). Kok bønnene før du begynner å lage sausen.

(Juksing med varmt vann)

Hakk sammen en halv løk, et fedd hvitløk, noen basilikumblader og den nederste delen av en selleristang og la det surre i en passelig mengde olje eller margarin. Tilsett de kokte bønnene og kok alt sammen til det er bønnene er møre. Tilsett ønskelig mengde kraft og kok pastaen i sausen til den er al dente.

Du kan også sette til kraften samtidig med bønnene, så smaken setter seg bedre. Jeg pleier å gjøre det. Dersom du moser alle eller noen av bønnene før du tilsetter pastaen vil de liksom klebe seg på pastaen og det er veldig godt. Linguine er veldig godt til denne retten, synes jeg.



(Dagens fullkornspenne (den pastaen jeg hadde i huset) med hvite bønner)

Ingen kommentarer: