tirsdag 26. mai 2009

Brun saus

Hvor merkverdig det enn høres ut, hører jeg til stadighet folk beklage seg over hvor umulig det er å lage brun saus. Det hevdes at man må bruke sojasaus som en basis, eller at uten hvitløkspulver vil man ikke kunne få til noen smak. Dette er bare sludder og pølsevev, for brun saus er da latterlig enkelt å lage og sojasaus er full av salt og ikke mye sunn, så den ville jeg holdt meg unna. Hemmeligheten bak en god brun saus, er som med med mange andre sauser, nemlig å ha en god kraft. Det er ikke vanskelig. Man kan fint lage en god brun saus med gode buljongterninger.

Forskjellen på brun saus og hvit saus er at man først bruner enten melet eller fettet man bruker til brun saus i en panne. Her skal vi ta for oss den brune sausen der man bruner melet. Du beregner 40 gram mel per halve liter kraft (Jeg måtte sjekke kokeboken til Statens Lærinneskole i Husstell her, for jeg tar det alltid på gefühlen selv). Om du har en jerngryte eller -panne, er det absolutt å foretrekke. Om du ikke har det - løp til nærmeste loppemarked for å sikre deg minst to - en liten og en stor. Jeg har sett massevis av dem på loppemarked rundt omkring i Oslo.

Ha melet i en varm gryte, og rør under oppvarming til melet er kastanjebrunt. Smelt margarin eller ha litt olje i en panne og dryss på melet, mens du sper på litt og litt kraft. Rør godt og sørg for at blandingen forblir jevn uten klumper. La sausen koke i ti minutters tid og smak til med salt og pepper.

Selv synes jeg ikke det er veldig mange av rettene jeg lager som gjør seg med brun saus, spesielt siden jeg ikke er veldig begeistret for disse produktene som skal erstatte kjøtt - sojapølser, 'kjøttdeig', gryterettbiter osv.. Men det kan være veldig godt med en grønnsakslapskaus med sopp og brun saus med syltede rødbeter og tyttebærsyltetøy til. Og dere i Norge som er så heldige å få tak i flatbrød bør så absolutt servere litt flatbrød ved siden av (veldig godt å dyppe i sausen).

Det eneste stedet det har lykkes meg å finne tyttebærsyltetøy her til lands er på IKEA, av alle steder.

En bønnegryte med brun saus er heller ikke å forakte.

Ingen kommentarer: