tirsdag 19. mai 2009

Pasta med laubær

På søndag skal vi feire burstagen til en god venninne med en middag hjemme hos oss og jeg har fått det for meg at jeg gjerne vil prøve en oppskrift som jeg fant i Sophia Lorens kokebok som jeg synes så spennende og interessant ut.

Denne kokeboken fant jeg på et loppemarked en gang, men jeg kjente den allerede fra min mors samling. Den er proppfull av retro-bilder av Sophia og av gode oppskrifter. Den ble utgitt i 1971 og jeg har aldri sett noen senere utgaver, men om du skulle komme over den i et antikvariat eller på et loppemarked anbefales det på det varmeste at du tar den med deg hjem.

Sophia skriver at for å gjøre ære på henne etter å ha vunnet Oscar for rollen hun hadde i filmen 'La ciociara', valgte en venn å servere henne denne retten istedetfor å gi henne en laubærkrans.

Sist fredag hadde vi en prøverunde hjemme og den falt absolutt i smak. Jeg håper og tror den vil gjøre det på søndag også. Her er oppskriften.

Posjonen skal rekke til seks personer, men det er nok ikke seks storspisere. Personlig ville jeg doblet posjonen om vi var seks tilbords. Nå spiser man jo gjerne bare en rett til middag, mens Sophia trolig har beregnet at den skal være en antipasti.

Sophia skriver at man skal begynne med å varme 4 ss. olje og litt smør. Jeg brukte bare olje, og litt mer enn fire ss. Du kan sikkert også bruke margarin istedetfor smør, slik at sausen blir litt fetere. Stek en stor løk eller to små i skiver i oljen eller også margarinen. Når løken er gyllen tilsettes 300 gram skinnfrie tomater, et dusin (dvs. tolv) laubærblader og en halv ts. kanel. Dryss med salt og nykvernet pepper. La det koke i ti minutter slik at de ulike aromæne får blandet seg (det er nettopp her magien ligger - jeg lot det koke enda litt lengre for en mer intens smak). Kok pasta til den er al dente, bland i sausen og nyt.

Husk at pastaretter alltid må spises umiddelbart, ellers vil pastaen trekke til seg fuktighet og bli dvask og uappetittelig

Ingen kommentarer: