onsdag 13. mai 2009

Pasta med fersk spinat

Dette er en av de rettene jeg lager når jeg kommer skrubbsulten hjem fra jobb og vil ha noe å spise hurtigst mulig. Av alle mulige variasjoner jeg pleier å lage tror jeg denne går igjen i størst grad. Den tar ikke mange minuttene å tilberede.

Bruk en dyp jernpanne eller en wok til denne retten. Surr en liten løk og et hakket hvitløksfedd i pannen til løken er mør, men ikke farvet. Tilsett 5 skivede kastanjechampignon eller hvit champignon, en hakket frisk tomat (jeg liker å ha med skallet, andre gjør det ikke) og tre håndfuller med ferske spinatblader. La det surre noen minutter, til spinaten har trukket seg litt sammen. Tilsett en tre firedels kopp med hvitvin og la det surre ett minutt. Tilsett deretter en halv teskje tørket rød chili i flak, en teskje god og sterk sennep, og en kopp sterk grønnsaksbuljong. Smak til med nykvernet pepper. Før soppen og spinaten er for godt kokt, tilsett en kopp pasta av det slaget du foretrekker. Retten er ferdig når pastaen er al dente. Server i dype boller - den skal være litt flytende.

Rekker til to personer.


(Når den ser slik ut, er det på tide å sette til pastaen)

Dersom du setter bort rester, hell av kraften og oppbevar den i en annen boks, for at ikke pastaen skal trekke den til seg og bli dvask og grøtete. Pastaretter må alltid serveres umiddelbart, ellers vil pastaen trekke til seg for mye fuktighet og få en lite apetittvekkende konsistens.

Ingen kommentarer: