mandag 22. november 2010

Medisterkaker

(Jammen ble det medisterkaker med poteter, rødkål og brun saus)

Oppskriften er en blanding av denne fra Norsk Vegetarforening og en av flere medisterkakeoppskrifter i Stabækkokeboka jeg har fått av bestemoren min. Bland rundt 175 gram sojakjøttdeig, 2,5 dl. havregryn, 0,5 dl. fløteerstatning, 1 ts. buljongpulver, 1 ts. malt ingefær og smak til med salt og rikelig med nykjernet sort pepper. Sett blandingen til side så havregrynene får svellet og trukket til seg smak (rundt 15 minutter) og kjør alt i en foodprocessor så det blir en jevn blanding. Form kaker og stek dem gylne. Etter å ha prøvd å lage dem en gang, fant jeg ut at det kanskje var en idé å la dem trekke i kraft slik som tradisjonelle medisterkaker, siden de ellers blir litt deigete inni. Det viste seg å være en god idé - kakene ble både mer gjennomkokt og bedre på smak. Lag kraft slik du vil. Jeg tok det jeg hadde for hånden, og surret litt løk og selleri som jeg tilsatte vann og litt buljongpulver. La buljongen få tid til å koke og få smak av grønnsakene før du bruker den. La kakene trekke noen minutter i kraften - men være veldig forsiktig når du tar dem inn og ut ettersom de faller lett fra hverandre. Etter å ha ventet noen minutter blir de faste og fine. De blir slett ikke så verst. Ta vare på kraften, den er fin til brun saus - det er ihvertfall det jeg bruker den til.


(Det er ganske greit å lage en stor posjon og fryse ned sånne kaker, egentlig)

Ingen kommentarer: