torsdag 6. august 2009

Sjokolademuffins med frø, timian og thé parfumé


Denne kombinasjonen er inspirert av Greentree's alpha-serie. De sjokoladene er så nydelige! Resultatet blir veldig bra. Om du følger denne oppskriften får du ganske usøte, mørke kaker. Vil du ha dem søtere, erstatt noe av det brune sukkeret med hvitt og reduser mengden kakao.

Bland 4,5 dl. hvetemel, 3 dl. brunt sukker, 4-5 ss. kakao (jeg bruker vanligvis mye mer, men det er opp til kokken), 3 ts. bakepulver, litt tørket bourbon vanilje, ønskelig mengde gresskarkjerner og solsikkefrø (sesamfrø passer også godt), ønskelig mengde timian, en te-skje grønn te (jeg brukte litt Thé du hammam fra Palais du thé med blomster). Rør godt før du tilsetter 1 dl. kald soyamelk (eller annen melkeerstatning), 1 dl. varmt vann eller varm soyamelk og 1 dl. kokende margarin (du kan også bruke en mild olje). Tilsett litt mer vann eller soyamelk om deigen blir veldig tykk. Bland godt. Ha i muffinsformer og stek i en ti-femten minutters tid på 175 gader c.

Og det var dessverre det siste som var igjen av den gode, økologiske kakaoen jeg kjøpte i London. Litt svinn må man regne med:)


(veldig dårlige mobilbilder - tror jeg har lagt igjen kameraet mitt i bagen til kjæresten som har dratt utenlands)

Ingen kommentarer: