torsdag 19. mars 2009

Boller

Da jeg var liten og hadde med meg boller uten egg og melk på skolen, hendte det at foreldrene til klassekameratene mine ble forferdet og sinte da de fikk greie på at bollene barna hadde spist var annerledes enn dem de laget selv, og forbød dem å spise disse. Som om det var giftig å spise bakverk uten egg og melk. Jeg vil heller si at det er motsatt - boller uten egg og melk er mindre fete enn boller med egg og melk og uten kolesterol, og de smaker veldig godt. Her er oppskriften jeg bruker.

Bland 1 liter mel, 1 desiliter sukker, litt kanel (kan droppes om du ikke liker kanel) og litt kardemomme (som jeg synes aldri bør droppes i boller) i en bolle. Smelt 100 gram margarin og tilsett 3 desiliter sojamelk eller vann. Rør 50 gram gjær ut i en halv kopp lunkent vann og tilsett deigen. Rør alt godt sammen, og la deigen heve på et varmt sted under et klede i 30 minutter eller mer. Trill ut bollene og la dem etterheve i 15 minutter. Pensle med lunkent vann om ønskelig (dette er et triks for å få dem til å se blanke ut uten å pensle med egg).

Stekes ved 250 grader c. i 8-10 minutter.

Ingen kommentarer: